One day.

Idag tittade jag på en film, in to the bone. Handlade om en ung tjej som har Anorexia. Den var riktigt bra, intressant osv. Men jag klarade inte av att titta klart på den. Jag brukar undvika filmer/dokumentärer om just ätstörningar för jag blir oftast triggad. Då jag vet att det är drygt 22 kg från mitt smalaste. Vilket är sjukt.. Det är svårt det här med vikten, en arbetskamrat. Eller han är vikarie, som inte egentligen jobbar hos oss längre. Kallade mig tjock, eller snarare att jag vägde för mycket för min längd, då kvinnor ska vara små och nätta. Ja. ni hör själv. Men det är små kommentarer som dom skapar lite ångest för varje gång och sedan blir det tillstort stora saker.. Det är typ 4-5 år sedan jag vart normal, men det var faktiskt inte först jag flyttade in med Jörgen som jag började äta "riktigt". Eller snarare regelbundet. Jag kanske 1-2 mål om dagen innan. Enklast var att äta snabbmat, så jag slapp laga mat med. Spciellt när jag mår dåligt är det jobbigt.. Kämpar med att orka städa badrummet och bädda rent i sängen idag.. Har försökt sedan runt halv två.. haha. Går bra idag! 

Det är just det här som gör att man aldrig ska kommentera någons utsende eller vikt. För man vet aldrig vad dom har i bagaget, eller kämpar med just nu.. Bättre att vara tyst än att såra någon, det är dessutom så sjukt onödigt. Ingen har rätt att ha en åsikt om hur jag, du eller någon annan ska se ut, eller vara.. 
 
Jag hatar ordet banta, det är så fult. Det innebär oftast bara dieter som man lyckas hålla ett tag och när man börjar äta normalt så går dom allra flesta upp i vikt igen.. Jag skulle vilja kalla det livsstilsförändring och att man kanske till och med ändrar små, små saker varje dag som tillslut gör den stora skillnaden. Man kan börja med att ändra sitt kvällsmål, beroende vad man äter så kan man ändra det till det nyttigare och göra det i ett par veckor, eftersom det tar ca 3 veckor för oss att ändra en rutin.. Därefter kan man byta ut mellanmålen till något nyttigare, eller lägga till mellanmål.. Min poäng är att gör små ändringar i kosten så lär det bli ett bättre hållbart resultat.. Det absolut bästa är att slänga vågen och använda sig av ett måttband i stället! 
 
Jag tittar ibland på bilderna jag har kvar på dayviews(bilddagboken) från den tiden, för att påminna mig om att livet är mer än ångest, kalorier, sömnlöshet, depression, milslångapromenader på natten, thinspo, äs-bloggar..