20180905

Jag blir ibland alldeles mörkrädd när jag läser facebook och hör människors åsikter, det talas om oss som är vänster som pack. Är jag pack för jag värnar om andra människor, för jag anser att alla är lika värda? Oavsett om du är född i sverige eller invandrat till sverige. Jag anser att min skatt gärna får gå till människor som inte har det lika bra som mig och då är jag ändå en av personerna som är "svaga" i samhället.
Jag kommer alltid vara beroende av att människor i detta land tänker på mig som kronisk sjuk och välfärdsarbetare. Och som välfärdsarbetare så måste jag ställa frågan, hur hade ni tänkt finansera vården, barnomsorgen osv ifall vi sänker skatter? 
Jag har fått höra att avgiften för förskolan och fritids är väldigt dyr, men hur mycket billigare blir den om vi sänker skatterna? Hur tror ni sverige har råd att finansera gratis sjukvård, tandvård och bidrag till glasögon för barn om vi inte har våra skatter? 
Trots min halvtidsjukskrivning (för en sjukdom jag inte har valt själv och jobbar hårt med) så betalar jag gladeligen skatt varenda månad. Jag är fan stolt att betala skatt, trots att jag får ut vad många männuskor betalar i skatt. Jag är stolt över Svergies skatter och väldfärdssystem, även om det långt ifrån är fläckfritt. Det behövs mycket jobb och engagemang. Men jag tror inte att sänkta skatter är svaret på det.

Jag hade nyss ett samtal med min syster och insåg att det hade inte spelat någon roll för mig om jag hade haft 20 tusen mer i månaden. Vad ska jag ha dom till? Vad kan jag köpa som gör mig lyckligare?
Absolut ingenting!
Jag väljer att plocka ur mindre dagar på föräldraförsäkringen för att mitt barn INTE ska hamna på förskola för tidigt. Då nyare forskning visar att det kan påverka barnets förmåga att hantera känslor i framtiden och att de inte har något begrepp på tid och rum, så de kan inte förstå hur länge jag som förälder inte är där. Jag har inte valt att skaffa barn för att han ska behöva hänga på förskolan. Jag har även enligt avtal rätt att gå ner i tid under barnets första 6(osäker här?)åren, vilket jag också kommer göra. För återigen, vad kan pengar ge mig som är viktigare än tid med mitt barn?!

Pengar, konsumtion och jag:et, verkar vara det viktigaste för människan idag.
Vad har hänt med våran värld? Och mäniskor kallar mig pack för jag röstar vänster.