Melatonin

Jag fick en kommentar på mitt förra inlägg, som jag dessutom tänkte besvara i ett helt eget inlägg.. 
"Melatoninen är inte heller bra att ta hela tiden. Tips kolla Malou efter tio för några dagar sedan."

Avsnittet är inte från ett par dagar sedan utan från 17 mars, vilket jag redan har kollat på tidigare och kollade på igen. Det läkaren och KBT-terapeuten menar är att det verkar vara i normala friska personer som hamnar i sorg och får sömnproblem..
Problemet med detta är att jag har kroniska sömnproblem. Det kommer aldrig bli bättre för mig.. Min sjukdom och sömnen hänger ihop. Jag har lyckas sova utan sömntabletter kanske 5-6 gånger sedan 2013. Tro mig, jag har provat flera gånger. Jag har provat så kallade antihistaminer (som min sambo förövrit tar för han är allergisk mot min katt) och det går inte. Jag har provat med Mindfulness, avslappningsövningar osv.. När jag dessutom sover lite flera nätter så kickar min bipolära sjukdom in och skickar in mig i en hypomani. Det innebär att jag varvar upp ganska snabbt.. Sömn är det absolut viktigaste i mitt liv. Att sova, att hinna sova och att få sova ut! Det är väldigt få gånger jag tummar på sömnen.. 

Innan jag fick min diagnos så sov jag ca 3-4 ungefär var tredje dygn. Så på 72 timmar sov jag 4 timmar. Jag tror inte ens ni kan förstå vad det gör med en människa, speciellt inte vad det gör med någons liv! Om jag får välja tar jag alla gånger sömntabletter i stället för att vara utan. Hundra elva miljoner gånger om!

Melatoninen har ändå väldigt få biverkingar om man tex jämför med Imovane eller andra insomningstabletter. Jag hittade två olika artiklar när jag googlade, den ena var från 1997 och den andra från 2014.. Inga aktuella artiklar. 
Men jag känner ändå att jag måste lita på läkaren som satte diagnosen på mig och som jag har haft tills dess hon blev sjukskriven. Dessutom är både hon och min nuvarande överläkare i psykiatri.. Dom vet säkerligen vad dom gör och jag får lita på det.