Kommunals förmöte och LO's ungdomsforum.

Herregud vilken vecka, det har varit fantastiskt, människorna här är fantastiska. Seminarierna är fantastiska. Ja.. Skulle jag sammanfatta veckan med ett ord så är det fantastiskt. Första två dagarna hade ju som sagt kommunal förmöte, vilket innebar att vi hade värdegrundsuppgifter, diskutioner och föreläsare.. Findland och Norge var här på besök och berättade om deras fackförbund och det politiska sammarbetet. Otroligt intressant att höra hur deras förbund funkar.  Jag skulle kunna berätta i flera A4 om dom första två dagarna. Men jag går vidare till invigningen av LO's ungdomsforum. Igår var det invigning och det inleddes av föreläsning om Feminism, därefter en debatt där dom hade bjudit in Kristdemokraterna, Moderaterna, en feminist och en som representerade rädda barnen (kan ha varit röda korset, lite för trött nu! haha) Det var verkligen en intressant debatt, som slutade med att man ska göra karriär och ja. Det blir extra tydligt att facket är lite mer vänstervridet än höger..  Hade även distrisktid igår, där vi var olika förbund ur LO då.. 

Idag har vi haft ungdomsbarometer, SSU och jag valde att gå på ett seminaruim om skolinformation på förmiddagen och eftermiddagen valde jag ett seminarium om en före detta SD-sympatisör. Otroligt spännande att höra om hur hans resa, från att vara rasist i tidig ålder till att gå till Socialdemokrat och vara fackligt aktiv.. Det känns ju verkligen som de två sakerna går i hand. Att vara kommunalare och vara i vänsterblocket. Kommunal har ju alltid haft en tätt sammarbete med Socialdemokraterna och SSU. 
För att återgå till dagen så hade vi förbundstid avslutningsvis och vi hade en kvinna från förbundet som pratade om Feminism. Hur vi får jämnställt och ja.. Ni fattar. Hela jämnställdsdebatten.. Ogillar verkligen det här med att staten ska kunna gå in och bestämma över hur vi ska dela våran föräldraförsäkring. Det funkar inte i alla familjer ekonomiskt att mannen går hemma. Dessutom hade jag någonsin valt att skaffa egna barn hade jag velat amma om det hade gått.. Men tydligen är arbetsgivaren skyldig att se till så man kan amma sitt barn även på arbetstid. Man lär så länge man lever..

Ikväll hade vi festmiddag, helt underbart roligt. Dom allra flesta var uppklädda och vi hade underhållning och det var prisutdelning för fackliga hjältar.

Bjuder på några bilder, så återkommer jag med resten framöver.. Håller på somna nu! haha, men god natt från Runö då! :)